Nauka i doskonalenie pływania - Aqua Centrum Chełmiec

Kategoria: Style pływackie

Pływanie kraulem na piersiach

Kraul na piersiach – oddech

Wyjątkowo ważną kwestią przy treningu tego stylu pływania jest wypracowanie umiejętności nieodzownej koordynacji ruchowo-oddechowej. Dzięki temu podczas kraula na piersiach pływak nie dozna uczucia opadania z sił, zmniejszenia płynności i szybkości.

Adept, który zaczyna doszkalanie, musi koniecznie zwracać uwagę na sprawne wykonywanie mocnego nabrania powietrza, by przejść do wykonywania długiego wydechu na zmianę, co 3 ruchy rąk. Pływak zaczyna pobieranie powietrza z prawej strony, podczas gdy lewa ręka znajduje się wyprostowana za głową tuż pod powierzchnią wody. Prawa ręka, po zakończeniu fazy pod wodą, przechodzi płynnie do etapu pracy nad taflą wody. Po wykonaniu tego ruchu – należy wykonać wypuszczenie powietrza z płuc.

Wskazówką dla wszystkich uczących się jest wyrzucanie powietrza jednocześnie przez usta i nos.

Kraul na piersiach – sposób dobrego układania ciała

Początkujący pływak winien układać swoje ciało na poziomie nieco niższym niż lustro wody. Dokonywany wdech powietrza determinuje rotację ciała o około 45 stopni. Początkujący pływak powinien zwracać uwagę na utrzymywanie osi ciała w linii prostej. Zakres pracy nóg winien być zdecydowanie mniejszy.

Nauka w Szkole Pływania
Nauka w Szkole Pływania

Aby skutecznie udoskonalać pracę ciała w wodzie, powinno się wykorzystać takie ćwiczenia jak:

Połóż się na wodzie, równocześnie trzymając się krawędzi, uważaj na utrzymywaniu prawidłowej, wyprostowanej pozycji ciała.
Zastosuj akcesoria do nauki pływania jakimi są m.in. deski. Doskonal postawę z ich użyciem.

Kraul na piersiach – początki świadomej pracy nóg

By nie odczuć niebezpiecznych skurczy w obszarze nóg, należy utrzymywać luźno stopy przy równoczesnym obciągnięciu palców. Prawa ręka i noga ciągle pozostają po prawej stronie ciała, z uwagi na to, że rotacja następuje w okolicy kręgosłupa. Identycznie wykonuje się ruchy z lewej strony. Adept, podczas wdechu powietrza, dokonuje rotacji z bioder. Należy stale zwracać uwagę ich odpowiednie ułożenie i synchronizację pracy nóg.

Wykonaj takie ćwiczenia rozwijające jak:

Połóż się na tafli wody, jednocześnie przytrzymując się ścianki basenu. Zwróć uwagę na synchronizację pracy nóg. Głowę miej cały czas w wodzie.
Ćwicz ślizg na piersiach korzystając z desek. Gdy poczujesz, że wytracasz prędkość – dołącz pracę nóg.

Kraul na piersiach – praca rękami

Żeby osiągać trwałe rezultaty niezbędne jest pracowanie siłą rąk. Trenuj wykorzystanie pracę mięśni rąk i ćwicz zgodnie z treścią tych podpowiedzi:

Trzymaj krawędź basenu. Ułóż tułów w lekkim opadzie, wykonując przy tym rytmiczną i naprzemienną pracę rękami.
Do wymienionego ćwiczenia dodaj położenie głowy na tafli wody.
Połóż się w pozycji bocznej, wykorzystując deskę. Jedna ręka musi trzymać deskę za głową, wtedy druga ma być usytuowana w linii tułowia.
Wykonuj powyższe ćwiczenia, zmieniając strony.

Kraul na piersiach jest sposobem pływania, która należy do najszybszych i bardzo zbliżonych do grzbietowego. Wyróżnia się wykonywaniem ruchów kulistych przez rotację obszaru tułowia wzdłuż linii kręgosłupa. Z uwagi na swoją prostotę i szybkość uczenia się go, stanowi najlepszy sposób rozpoczęcie przygody z ćwiczeniem pływania w każdej grupie wiekowej.

Pływanie zabka

Styl klasyczny – pływanie

Każdy z nas wspomina chwile z dzieciństwa, kiedy uczył się pływać. Dla jednych był to proces przyjemny z szybkimi efektami nienastawiony na techniczne aspekty. Liczyło się tylko pokonanie dystansu w jak najkrótszym czasie. Taka nauka pływania bez instruktora choć przyjemna skutkowała złymi nawykami i problemami w późniejszym długodystansowym pływaniu.

Jakie są style pływania?

Jak każda dyscyplina sportowa, pływanie potrafi zaskoczyć swoją różnorodnością. Możemy pokonywać dystans w wodzie kilkoma stylami pływackimi.  Każda technika zakłada precyzyjne przestrzeganie zestawu ruchu w odpowiedniej synchronizacji. Wyróżniamy cztery style pływackie: dowolny, klasyczny, grzbietowy, motylkowy.

Najszybszy styl to styl dowolny, który polega na naprzemiennych ruchach ramion i kończyn dolnych zsynchronizowanych z oddechem. W stylu grzbietowym dokonujemy lokomocji w wodzie w pozycji leżącej nie wykonując wydechów do wody.  Praca ramion i nóg jest zbliżona do kraula. Najtrudniejszym a zarazem wymagającym stylem jest styl motylkowy. Pływak naśladuje swoim ciałem ruch delfina wykonując okrężne ruchy rękami.

https://sacz.pl/?id=wiadomosci&nrwiad=1166939

Styl klasyczny

Najpopularniejszy styl wśród miłośników pływania – klasyczna żabka. Potoczna nazwę zawdzięcza od ruchów przypominających przemieszanie żaby pod lustrem wody. Styl zakłada zsynchronizowanie ruchu rąk i nóg w płaszczyźnie poziomej. Styl uważany za najwolniejszy pod względem prostoty i ergonomii ruchów pozwalający monitorowanie przestrzeni przed sobą.

Ludzie podczas pływania w stylu klasycznym wykonują nieprawidłowe ruchy, co prowadzi do zwiększonego obciążenia kręgosłupa, a nawet odcinka szyjnego. Zatem jak prawidłowo wykonywać ruchy?

Należy pamiętać, że efektywny ślizg w wodzie zależy od zsynchronizowanego ruchu, w przeciwnym razie ciało nie będzie się szybko poruszać w wodzie. Aby doskonalić ten fragment stylu, można wykonać następujące ćwiczenia:
– odepchnij się od ściany basenu wykonując kopnięcie do żaby, wyprostuj nogi i ręce w przód, przyjmij opływową sylwetkę w wyleżeniu na wodzie do utraty prędkości
– płyń stylem klasycznym z rozdzielną koordynacją:  ruch kończyn dolnych, ruch kończyn górnych 
– płyń stylem klasycznym z rozdzielną koordynacją:  dwa ruchy kończyn dolnych, dwa ruchy kończyn górnych 

Rekomendacja dla początkujących

Aby samodzielnie poprawić technikę w stylu klasycznym, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów, które początkujący ignorują co w rezultacie powoduje szybkie zmęczenie i nie opanowanie stylu w ogóle.

Pływanie żabka

Błędy w żabce

Nieprawidłowa technika oddychania: za wczesny lub opóźniony wdech. W efekcie woda dostaje się do ust i dróg oddechowych.

Wysoka pozycja głowy: zbyt mocne wynurzenie głowy z wody. W efekcie nadmierne obciążenie ramion i odcinka szyjnego kręgosłupa.

Nadmierny szeroki ruch ramion: pływak musi pokonać większy opór wody,  cykl ramion mało efektywne powodujące większe zmęczenie

Zła koordynacja:  nieodpowiednie wykonywanie ruchów względem: ramion, nóg, wdechów

Pływanie jest dla każdego nie zależnie od wieku stopnia umiejętności. Jeżeli chcemy nauczyć się pływać lub poprawić sylwetkę w wodzie pod względem danego stylu pływackiego skorzystajmy z pomocy doświadczonego instruktora pływania. Pływanie daję ogromną przyjemność, odpręża i działa na cały organizm pod warunkiem, że robimy to właściwie.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén